Pitínského Triptych v Divadle Husa na Provázku
Původně zamýšlená inscenace hry Matka režiséra a autora J. A. Pitínského, jež mělo být inscenováno ve Sklepní scéně Centra Experimentálního divadla, bylo nakonec uvedeno na velké scéně Divadla Husa na provázku. Proto se krátký a koncizní text nakonec dočkal rozšíření o adaptaci románu maďarského románu Dezsa Kosztolányiho Sladká vražedkyně, dialogů z Bressonova filmu Proces Jany z Arku a estetických teorií Bertolda Brechta.
Režisérovi a dramaturgyni Simoně Petrů nejde o hlubší analýzu jednotlivých politických systémů a období, do nichž je hra spolu se dvěma dalšími zadaptované texty, začleněna, ale spíše o rozehrání často bizarních, občas citově vyhrocených vztahů, o střet patetizující melodramatičnosti s žánrem grotesky a prvky brechtovských zcizovacích efektů.
Pitínského Matka, napsaná ve svérázném dělnickém dialektu, vznikla jako groteskní parodie na Gorkého stejnojmenný román. Inscenace, jež se odehrává v klaustrofobicky maličkém prostoru bytečku, kde despotická matka udusí dceru svého uťápnutého syna ve skříni a postupně jsou odrovnáni i další členové rodiny, aby si matka mohla nakonec vítězoslavně nasadit kabát členky totalitní strany se symboly připomínajícími vzdáleně nacistickou svastiku, by vyzněla lépe v prostoru Sklepní scény jako samostatný scénický útvar.
Pitínský se ale rozhodl hru prohloubit o další dimenze. Promarněnou šancí bylo využití brechtovského komentátora, jenž četl úryvky z jeho estetických teorií volajících po racionální divácké reflexi, distancování se od vciťování se do osudu postav a brojících proti lacině psychologizujícímu divadlu s pomocí zcizovacích efektů.
Pár zcizovacích efektů, někdy citlivě, někdy až příliš uměle vpáčených do celku divadelní inscenace, se ve hře objevilo, ale racionálního nadhledu do Pitínského hry i celého inscenace, se mně nedostalo. Zcizovací efekty navíc v Huse na provázku natolik zdomácněly, že jsou zde takřka na denním pořádku a pravidelný návštěvník se jimi může cítit přesycen.
Kromě několika poznámek komentátora o tom, že by se neměla využívat melodramatická hudba, načež se v inscenaci tato hudba jako naschvál ozve a názor Brechta, že je vhodné proložit představení 24 minutovou přestávkou, načež nastane přestávka, a pár drobných vychytávek vyzněla snaha dodat inscenaci postavou komentátora další metanarativní rovinu do ztracena.
Melodramaticky a kabaretně ztvárněné podání maďarského románu z roku 1919 o svedení katolické služtičky buržoazním synáčkem, kde se hlavní protagonistka na malou chvíli v burleskní scénce promění v ďáblici a zamiluje se do smradlavého kominíka, jehož iracionálně odmítne, aby mohla sloužit stárnoucí a lehce despotické aristokratce, vyniká zajímavou scénografií, choreografií i výkony hereckých protagonistů. Nevyhneme se ale pocitu, že sledujeme do moderního divadelního hávu oblečený film, jaký se točil za První republiky a za Protektorátu, v němž by se dobře vyjímala jak Lída Baarová, tak Antonie Nedošínská.
Hra končí jak jinak nežli tragédií. Frustrovaná služtička zavraždí své chlebodárce, kteří ji připravili o rodinné štěstí s pohledným kominíkem a čeká ji monstrproces. A najednou se dostaneme nelogicky z minulého století do temného středověku. Odsouzená vražedkyně si prohodí roli s mučednicí Janou z Arku, jež církevnímu soudci s mikrofonem procítěně odpovídá o svých niterných duchovních pohnutkách, aby pak byla odvedena střapatými bytostmi k plápolavému ohni, zazpívala si slavnou rockovou píseň a my jsme mohli odejít po delším potlesku domů.
O tom, že jednotlivé kusy spolu vzájemně nejsou až na pár leitmotovů nijak vnitřně provázány a že nám uniká smysl celé této divadelní montáže, si lámaly hlavu i mozky mnohem vzdělanější, nežli je ten můj.
Pitínskému a dramaturgyni Simoně Petrů, kteří celý projekt patrně ušili rychlou jehlou, bychom mohli odpustit rozvolněnost triptychu, pokud by v nás zanechal hlubší dojem a vyprovokoval nás k přemýšlení. To se ale nestalo. Představení bylo až příliš předvídatelné. Od autora jsem viděla zdařilejší díla. Doufám, že se příště více zamyslí nad dramaturgickou koncepcí svých montáží a pokud bude mít režisér pocit, že se mu dílo rozpadá pod rukama, nechť raději režíruje osvědčené dramatické texty, které bude schopen svým citem pro jevištní metaforiku lépe koncepčně uchopit.
Premiéra: 13.10.2017. Překlad: Ladislav Novomeský. Dramaturgie: Simona Petrů. Scéna Scéna: Petr B. Novák. Kostýmy: Tereza Hrzánová, Romana Redlová. Režie Jan Antonín Pitínský.
hrají: Ivana Hloužková, Tereza Marečková, Růžena Dvořáková, Vladimír Hauser, Milan Holenda, Ondřej Kokorský, Martin Donutil
Petra Havelková
Poslední mohykáni proruské propagandy v Česku
Během únorového vpádu vojsk Putinova režimu na Ukrajinu bylo přijata série opatření proti šíření ruských desinformací. Řada zemí euroatlantického bloku i jejich spojenců se rozhodla zablokovat ruský propagační kanál Russia Today
Petra Havelková
Na vlnách šedé ekonomiky
Můj postoj k šedé ekonomice byl vždy dvojznačný. Vím, že poctivě danícím občanům, soukromým podnikatelům a právnickým subjektům vděčím za mnohé. Jen díky nim jsem bezplatně vystudovala, mohu jezdit po opravených silnicích.
Petra Havelková
Je projekt Pirátské strany o zdanění psychotropních látek smysluplný?
Možné zdanění příjmů z legislativně regulovaného prodeje psychotropních látek, které má Pirátská strana ve svém programu, se jeví jako zajímavý nápad řešení finančních problémů spojených s náklady na ústavní léčbu závislostí
Petra Havelková
Ruský vliv
Protřásla si bezstarostně své tmavé dredy v podzimním větru a nechala se pohladit posledním zábleskem babího léta. Cítila se svobodná.
Petra Havelková
Mercury a malí Čecháčci
Zpěvákova raná 80. léta strávená v Mnichově ve společné domácnosti s německou herečkou Barbarou Valentin, která jej zasvětila do tamní LGBT scény, byla v dětem přístupném filmu Bohemian Rhapsody zcela opomenuta.
Petra Havelková
Sacha Baron Cohen = Radek Vondráček, Sarah Palin = Miroslava Němcová
Radek Vondráček to už nemohl v sobě nadále dusit. Poté, co kníže po tolikáté před jeho očima usnul a o si to kladl osobně za vinu, se rozhodl, že rozvíří vody malého českého politického rybníčku a sejme masku seriózního právníka
Petra Havelková
Bloger V si změnil profilovou fotografii
Čtete dobře, řeč není o Markétě Šichtařové, která si díky svým stále se měnícím vyprseným fotografiím získává přízeň desítky tisíc čtenářů, ale o blogerovi Davidovi V.
Petra Havelková
Půjde Mark Zuckerberg díky inicativě Václava Klause ml. sedět do českého vězení?
Boj Václava Klause mladšího za svobodu projevu v České republice, kterou dle jeho názoru ohrožuje cenzura ze strany sociálních sítí (především Facebooku), je chvályhodný.
Petra Havelková
Ponechme mužům jejich vkus!
Reakcím padesátnic, které pobouřil výrok francouzského spisovatele, který prohlásil, že už se mu v jeho 50 letech neztopoří penis při pohledu na ženu jeho věku rozumím, ale....
Petra Havelková
Orlické hory
Silvestrovská procházka orlickými horami se namísto kochání scenériemi zvrtla v datlování aplikací mapy.cz a já se během ní stala "čínskou občankou"
Petra Havelková
Jak se dělá talk show na TV Barrandov
Pořad Nebezpečné vztahy moderátora Honzy Musila láká televizní diváky na skandální odhalení, vyhrocené střety mezi pozvanými hosty z řad prostého českého lidu. Je ale všechno tak, jak se divákovi zdá?
Petra Havelková
Spílání malému Čecháčkovi u příležitosti výročí české státnosti
Kabaret české státnosti, které zinscenovalo brněnské Mahenovo divadlo se změnil pro mě a 2 další milovnice divadla a kultury středního věku v kabaret české nudnosti. Jednu z nás z představení prudce rozbolela hlava
Petra Havelková
Český jazyk nám feministická a LGTB lobby nikdy neukradne!
Obavy z útoků LGBT lobby na tradiční hodnoty, jež jsou založeny na roli ženy a muže coby monogamního páru, se stupňují. Napomáhají k tomu legislativní kroky, řešící práva LGTB minorit v otázce manželství anebo adopce dětí.
Petra Havelková
Kunětická hora-sídlo Rumburakovo
Rumburak byl odpradávna mou oblíbenou pohádkovou postavičkou. Zatímco v nepraktické pohádkové říši byl pro svůj pragmatismus plísněn, ve filmu Rumburak ukázal sympatičtější tvář.
Petra Havelková
Proč mezi Trumpem a Junckerem zavládla jedinečná chemie?
Nebe a dudy, voda a oheň, neřízená střela a zpomalený byrokrat, to jsou Donald Trump a Jean-Claude Juncker. Vše svědčilo o tom, že si při setkání v Bílém domě si neporozumí. Přesto mezi nimi přeskočila jiskra. Proč vlastně?
Petra Havelková
Bajka o bukvicích a zlé kavce
Dvě zamilované bukvice seděly na lavičce v parku pod svým rodným stromem. Nedávno se jim splnil vytoužený sen a v kočárku houpaly své adoptované dítě, miniaturní bukvici s dudlíkem v puse.
Petra Havelková
Za emigraci byl krávě v EU vyměřen trest smrti
Řadu členů EU vyděsil krutý rozsudek pro prostomyslnou březí krávu Penku, která si se svým nízkým kravím IQ nedokázala přečíst tabulku "Pozor státní hranice" a odešla z Bulharska do Srbska
Petra Havelková
Blížíme se Rusku anebo spíše Saúdské Arábii?
V obou dvou zemích jsou umělci ostrakizováni za svobodu uměleckého projevu a uměleckou kritiku propojení autoritářského režimu s náboženstvím
Petra Havelková
Dáma s psíčkem
Ministryně obrany, jež si vyfotila věnec položený neznámému vojínovi na Vítkově spolu se svým psem, hnula žlučí velké části českého národa. Ale proč vlastně?
Petra Havelková
Bude Natalie Portmanová zbavena izraelského občanství?
Slavná americká herečka izraelského původu se kriticky vyslovila k nedávným nepřiměřeným zásahům izraelských ozbrojených složek proti protestujícím Palestincům, které si vyžádaly civilní oběti
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 191
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1258x