Má americká kočka nesdílí mé protiamerické nálady

11. 04. 2016 18:55:18
Má dlouhatánská mainská mývalí kočka, původem z amerického státu Maine, mi často sedí na klíně, když chrlím své nenávistné politické blogy naplněné kritikou amerického neokonzervativismu. Přede a nevytočí ji ani Donald Trump.

Kdosi se mne v diskusi otázal, jestli píšu sama anebo v týmu. Ano, tak se to provalilo, píšu v týmu se svou šestikilovou šestiletou 90 cm (s ocasem) dlouhou mainskou mývalí kočkou Šmudlinou, která je oficiální státní kočkou severoamerického státu Maine.

Šmudlinku jsem si pořídila ze 3 důvodů:

Za 1: Po skonu své bílé poloperské kočky jsem hledala kočku, jež by barevně co nejlépe ladila se srstí našeho půlročního psa bearded kolie Alana, jenž nahradil zesnulého polského nížinného ovčáka.Jelikož je barvy šedobílé, pátrala jsem na internetu po šedobílé kočce, aby k sobě barevně ladili.

Za 2. Jelikož jsem dlouhá 182 cm, chtěla jsem dlouhou kočku, a tak má volba padla na mainskou mývalí kočku, jež je nejdelší kočkou světa. Chovatelé mi poradili, že ji mám krmit masem, že pak vyroste do úctyhodných rozměrů. Vyrostla tak, že jí chybí, pokud se natáhne, pouhé 3 centimetry od kliky, již by si ráda otvírala po svém vzoru Alanovi.

Za 3. Tehdy byl ještě oblíbený Barack Obama, a tak jsem se rozhodla, že si pořídím kočku s americkými kořeny. Později jsem ale začala vidět politiku amerického prezidenta skeptičtěji, nicméně své kočce, jež se narodila u českopolských hranic a americký jazyk slyší jen z TV, nic nevyčítám.

Šmudlina byla po narození ve vrhu 6 koťat tou nejmenší. Byla stejně tak malá, jako běžná ostatní koťátka. Zaplatila jsem si za dovoz do Brna, kam mi ji přivezl chovatel vlakem a já si ji hrdě přendala v budově nádraží do své přenosky. Rodiče nebyli vůbec nadšení. Už žádné kotě ve svém domě, kde bydlím v druhém poschodí, nechtěli. Stejně ale tiše doufali, že, pokud už se zde nějaká kočka usídlí, bude to modrá britská kočka. Mainská mývalí kočka jim nic neříkala.

Mamka se na ni dlouho nechtěla podívat a poté, co ji uviděla, označila ji za obyčejného mourka. A vskutku. Šmudlina se od běžné kočky nijak nelišila, byla rozcuchaná a dle názoru mamky nevzhledná. Poté ale začala růst a byla ještě podivnější.

Mainská mývalí kočka roste totiž pomalu do doby 2 až 3 let. Zatímco ostatní kočky jsou krásné už v půl roce, Šmudlina byla jeden velký trup, samá noha, samá noha a pomalu se chlupatící ocas. Navíc byla děsně divoká a nechtěla být sama přes noc, a tak spala se mnou v mé posteli, kde mi vždy skočila na hlavu a začala mě divoce drápat ve vlasech a na obličeji. Jako každé kotě byla neobyčejně hravá a učenlivá.

Šmudla ale nechodí moc daleko od domu, nejvíce 1,5 km. Navíc je úžasně poslušná, když na ni otec zavolá: "Šmudlino, okamžitě domů", sklopí uši a peláší směrem k našemu domu, kde rychle podběhne branku a poslušně čeká na balkóně. Možná si myslí, že dostane nějakou dobrotu.

Jelikož jí rozmrazujeme syrové maso, navykla se na zvuk mikrovlnky, i když je v nejhlubším spánku, jakmile zabzučí tato magická skříňka, okamžitě se dosouká do kuchyně, vyskočí na okno a čeká a čeká, dokud jí nedáme její dávku. Ráda si s námi v mládí hrála na schovávanou a jednou jsme ji málem vyhodili s papírovým pytlem.

Za svůj vzor si vzala od raného mládí našeho dobráckého psa, jehož ve všem napodobovala. Jako on se snažila otevírat si dveře, jako on běhala k bráně, když přišel host. A co je zvláštní, jako on přenášela v tlamě různé předměty, včetně různých kabel, sáčků a papírků. Jako on aportovala v mládí balónky.

Mainská mývalí kočka, jíž se přezdívá dobrácký obr, je totiž kočkou s vlastnostmi psa. Náš pes je totální osel, jenž si nechá od každého zvířete vše líbit, včetně podvraťáků třetinové velikosti. Šmudlinka to hned vycítila a jakožto puberťačka se s ním strašně ráda prala.

Zakousla se mu do jeho kožichu, okusovali se a prováděli při tom nečekaná salta. To vše na trampolíně. Bohužel musím říct, že naše kočka je psovštější nežli náš pes, jenž naopak v něčem připomíná kočku. Pes je vrtošivý, nebaví jej aport, protahuje se v kočičích hřbetech a obtáčí si pánečky kolem prstu, když uteče za bránu, nechce se nechat chytit.

Zato kočka je poddajná, poslušná a když byla malou, bavilo ji aportování papírových kuliček. Na zahradě za mnou jde věrně jako pes a vytrvá se mnou, zatímco vrtošivý pes za chvíli odběhne.

Šmudlina je plachá k lidem, ale jinak dost sociální. Jako kotě ráda chytala mouchy. Nyní občas chytne myš, někdy slepýše. S oblibou pozoruje sousedovy kočky, které jsou vzhledem k ní poloviční a mnohem lepší lovkyně.

Před týdnem mně rodiče referovali, že sousedova kočka chytla myš a naše kočka ji ze zahrady pozorně sledovala. Když procházela kolem našeho domu, vystartovala po ní. Záviděla jí její kořist. Nebohá honěná kočka pelášila, seč jí síly stačily, a Šmudlina se nakonec vrátila zklamaně domů bez ukradené myši.

Šmudlina je v něčem smolař. Zažila pár operací. Kromě kastrace prodělala jako teenagerka složitou operaci oka, které si něčím propíchla a začalo jí vytékat. Naštěstí jsme to včas zpozorovali a zajeli s ní k veterinářovi.

Ten jí oko vydezinfikoval, zašil a stehy nechal kvůli hojení. Šmudlina tak na několik týdnů vypadala jako pirát. Navíc se musela podrobit dvěma dalším narkózám a později byla nucena trávit čas v temném prostoru, aby si oko zvyklo na světlo. Má je krásně zahojené a vidí na něj. Ve 3 letech ji popíchaly vosy a začala jí otékat brada, kde se jí vytvořil menší hrudkovitý útvar.

Veterinář se podivil, jak je tvrdý, nasadil antibiotika, vydezinfikoval jej a sdělil, že to není asi nic vážného. Brada začala Šmudlině pomaličku růst a občas jí pukala. Šmudlince to nevadilo, jen občas se v puse zaseklo žrádlo a začala neesteticky slintat při jídle. Takže jí musíme utírat bradu.

Stále mi to ale nedalo, a tak jsem zašla po 3 letech za veterinářem, jestli by nešlo bradu nějak upravit. To už byl o něco chytřejší. Sdělil mi krátce po shlédnutí obrovské brady mé kočky, že jí už asi nebude pomoci. Jedná se o zhoubný osteosarkom, a musela by se jí uřezat čelist. Udělal rentgen a ukázal mi jej. Zděsila jsem se, když jsem uviděla obrovský klín, který jí vpáčil do čelisti, aby měl přehled o celé puse. Výsledkem bylo, že kočka začala ještě více slintat.

Srovnal rentgeny a sdělil nám, že nejlepší bude, až bude trpět, ji brzy utratit. Dal nám kapky na bolest. Byla jsem zdrcena. Šmudlina tak krásně chodila, skákala běhala a žrala. "Kdy poznáme, že ji máme utratit?" zeptala jsem se "Až přestane žrát" řekla mi veterinární sestra.

"Šmudlinko jedna nebohá, už ti zbývá jen pár měsíců" řekla jsem si a začala jí kupovat její oblíbená srdíčka. Šmudlina je jako divá žrala a začala se dožadovat čím dál větších dávek. Už je to 14 měsíců a Šmudlina je stále na živu. Kapky na bolest už jsou asi propadlé, ani jsem je nevyužila. Žere jak divá a žrádla se dožaduje s vehemencí sobě vlastní. Jen někdy jí zaskočí v puse kvůli její bradě. Občas skřípe zuby, jak nám došlo, obrušuje si bradu zevnitř.

Skáče po střeše a běhá po zahradě. Brada jí roste už 4 rokem. Zvířata s osteosarkomem se přitom dožívají max. půl roku. Jelikož veterinář neudělal histologii, nejsem si úplně jistá diagnózou. Šmudlinka vypadá spokojeně, brada jí na dotek nebolí, jen občas zapláče, když jí přišlápnu ocas, anebo ji prudce zvednu. Občas si vyleze na strom.

Nyní spí v mé posteli, nejraději spí na někom, kde se dotyčnému rozklene od krku až po konec trupu. Často spí ráda pod peřinou. A když ji vezmu do klína u počítače, je blahem bez sebe. Zprávy ji ale nezajímají a nemá ani hudební sluch, jímž byla obdařena naše předchozí kočka, která vždy přiběhla, když jsem hrála na klavír a v rádiu měla nejoblíbenější skladby od Johanna Sebastiana Bacha.

Stejně jako předchozí kočku Čičinku, Šmudlinku politika moc nezajímá. Se stejnou trpělivostí poslouchá exaltovaný xenofobní proslov Donalda Trumpa, vyslechne si ale i tříhodinovou tiskovou konferenci V.V. Putina. Občas mám pocit, že je bez názoru, pak si řeknu, je to jen kočka, nemá volební právo, a tak má na svou apatii právo.

Jen v něčem připomíná současné občany České republiky. Zatímco hosté, kteří přijdou do našeho domu, jsou jí lhostejní a nejraději se před nimi schová, když jsme donesla domů sousedovu kočku, xenofobně na ni syčela. Nesnesla v bytě jiný druh kočky. Tuto tendenci jsem ale pozorovala, i když jsem Šmudlinu přinesla na návštěvu k druhé rezaté mainské mývalí kočce z Letovic.

Tehdy zase vrčela ona na naši. Když jsou ale venku, tedy za hranicemi svého teritoria, snesou se kočičí holky v pohodě. Asi jako naši občané při výletě do zahraničí se zahraničními občany.

Autor: Petra Havelková | pondělí 11.4.2016 18:55 | karma článku: 22.44 | přečteno: 749x

Další články blogera

Petra Havelková

Poslední mohykáni proruské propagandy v Česku

Během únorového vpádu vojsk Putinova režimu na Ukrajinu bylo přijata série opatření proti šíření ruských desinformací. Řada zemí euroatlantického bloku i jejich spojenců se rozhodla zablokovat ruský propagační kanál Russia Today

16.8.2022 v 19:44 | Karma článku: 18.61 | Přečteno: 1443 | Diskuse

Petra Havelková

Na vlnách šedé ekonomiky

Můj postoj k šedé ekonomice byl vždy dvojznačný. Vím, že poctivě danícím občanům, soukromým podnikatelům a právnickým subjektům vděčím za mnohé. Jen díky nim jsem bezplatně vystudovala, mohu jezdit po opravených silnicích.

28.7.2022 v 21:09 | Karma článku: 13.02 | Přečteno: 650 | Diskuse

Petra Havelková

Je projekt Pirátské strany o zdanění psychotropních látek smysluplný?

Možné zdanění příjmů z legislativně regulovaného prodeje psychotropních látek, které má Pirátská strana ve svém programu, se jeví jako zajímavý nápad řešení finančních problémů spojených s náklady na ústavní léčbu závislostí

6.7.2021 v 13:18 | Karma článku: 12.66 | Přečteno: 561 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jiří Kačír

V USA je standard jen 10 dní dovolené ročně a ne každá firma nabízí volno o všech svátcích

V posledních letech jsem se několikrát zajímal o možnostech práce v USA. Na toto téma jsem četl řadu názorů a článků, realita pracovních podmínek v této zemi mi trochu vzala iluze.

29.3.2024 v 16:04 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 30 | Diskuse

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Návod k použití

Každý si myslí, že mozek má a že ho používat umí. Přesto stačí, když ztratí klíč od bytu nebo založí kamsi brýle, aby vše ztratilo smysl a začala panika a zoufalství.

29.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 72 | Diskuse

Veronika Valíková Šubová

Takže Velký pátek

Čtu radostné ódy na Velký pátek a trochu mi trnou zuby. Tedy stručně: na Velký pátek předhodila jedna náboženská parta vrchnosti nepohodlného proroka inovující party a okupační mocnost ho na nátlak jeho souvěrců nechala popravit.

29.3.2024 v 11:16 | Karma článku: 18.60 | Přečteno: 257 |

Rudolf Pekař

Velikonoce nebo svátky jara a tolerance?

Připomínka jara nám přináší příjemné počasí, kvetoucí zahrady a zároveň i změnu názvu Velikonoc na Jarní svátky či Svátky jara. Jaký to má důvod?

29.3.2024 v 10:56 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 52 | Diskuse

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 12.27 | Přečteno: 148 | Diskuse
Počet článků 191 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1228

Mezi mé zájmy patří  kulturní dění v mém okolí, literatura, reflexe vlivu masových médií na utváření obecného mínění. Zajímám se o kognitivní vědy, evoluční psychologii, teorii memů a literaturu. 

 

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...